Tenhle článek měl být původně video na YouTube, ale jelikož jsem byl poslední týden nemocný a ještě stále se mi špatně mluví, zvolím tentokrát starou techniku, psaní.

Podle titulku by se asi mohlo zdát, že jsem zcela podlehl předvánočním „slevám“ a pořádně se praštil přes kapsu. Ne přátelé, tak to rozhodně není, vlastně nic z toho co jsem pořizoval nebylo ve slevě. Jde o to, že období řekněme od září do prosince je logicky plné novinek a lákadel, protože výrobci cítí příležitost nám prodat zase něco, co nutně „potřebujeme“.Já byl dlouho pevný v názoru, že mám vše co potřebuji, ale možná to znáte, najednou se objeví něco nového a vy zjistíte, že přesně tohle vám celou tu doby chybělo. V mém případě to bylo zoomové sklo. poslední jsem měl někdy v době, když jsem ještě fotil se Sony A6000, ale co jsem na sedmičkové řadě bezzrcadlovek Sony, jedu výhradně v pevných sklech, tedy jel jsem. A navíc jsem si zakládal pouze na origo sklech od Sony, ani nevím proč.

Změna je život jak se říká a mně se ten Tamron 28-75/2.8 prostě líbil! Ne s čistým svědomím vám řeknu, že jsem ho opravdu potřeboval. Pevná skla jsou sice super, ale když natáčíte reportáž, nebo rozhovor, je opravdu problém se zdržovat s výměnou skla. Nestíháte to. To co promeškáte vám nikdo nezopakuje. Navíc, při točení rozhovorů neřešíte jen obraz, ale i zvuk, takže pokud jste v tom sami, děláte všechno svépomocí. Dorazit na místo, vybalit a sestavit techniku, připnout mikrofony, zapojit mikrofony, nastavit mikrofony, zapnout záznam zvuku a nakonec tedy zapnout záznam na kameře. Věřte mi, že pokud v tomto stresu nemusíte řešit sklo a pouze si během sekundy přizoomujete podle potřeby, je to obrovská výhoda. Jak jste už určitě poznali, tohle sklo jsem koupil kvůli videu, fotil jsem s ním pouze jednou a dost mě naštvalo. Proč?

Jak jsem říkal, vždycky jsem si zakládal na tom, že mám kvalitní originální skla Sony, dal jsem do nich opravdu hodně peněz a pak si člověk přinese objektiv za pár šupů a ještě k tomu zoom od Tamronu a má pocit, že už jiný sklo ani nepotřebuje, to naštve :-)) Samozřejmě, přeháním. Tamron není za pár šupů a skutečnost, že jde o Tamron také není žádná hanba. Vlastně mi ta značka byla vždycky docela sympatická. Překvapilo mě, že zoomové sklo může mít tak excelentní obraz. Nečekejte žádnou recenzi plnou čísel, neostrostí v rozích, vinětace a aberace, tohle já na objektivech moc neřeším. Ke štěstí mi stačí, že je to malé, lehké, univerzální, s autofokusem na úrovni Sony skel a navíc dílensky skvěle zpracované, byť je to plasťáček. Plasťáček, který se ostrostí a celkově obrazovou kvalitou minimálně na ohnisku 35mm, vyrovnal mému nejoblíbenějšímu Sonnaru FE35/28za, který už ale nemám. Jak někdo může prodat nejoblíbenější sklo že?

No a tím se dostávám dále. Když se mě někdo v posledním půlroce zeptal na oblíbené ohnisko, neváhal jsem ani chvilku. 35mm, to je totiž to kouzlo které podle mě dělá živé fotky. Živé fotky, ono to zní možná divně, ale já to tak vnímám. Extrémně krátké ohnisko hodně zkresluje realitu, v tom není život. Dlouhé ohnisko zase brutálně vytrhne člověka z prostředí a je to zase mrtvé. Ta pětatřicítka je tak akorát. Samozřejmě tohle je velice subjektivní a každý to můžeme cítit jinak a také proto každý používáme něco jiného a je to tak správně. No dobře, ale proč jsem se tedy té svojí nejoblíbenější pětatřicítky zbavil?

Já ji vyměnil za mladší. Už jsem po ní pokukoval nějaký ten pátek, protože jsem chtěl zůstat u ohniska 35mm, ale zároveň se posunout trochu dál. Světelnost 2.8 u Sonnara pro mě byla občas trochu limit a ten look fotek na 1.4 je taky trochu jiný kafe, pokud bych chtěl, přiclonit můžu vždycky. Další důvod byl, že jsem v poslední době víc filmař než fotograf a potřeboval jsem objektiv s pohodlným manuálním ostřením i možností zapnout si spolehlivý autofocus. Tento požadavek splnila de facto pouze Sigma Art 35/1.4. Ne že by ostatní pětatřicítky neuměly dobře automaticky ostřit, ale všechny mají ten nemotorný elektronický „furttoč“ kroužek ostření a to není na video žádná výhra. Sigma má tohle řešeno mechanicky, otočíte a hýbete přímo optikou, to je fakt paráda. Kromě toho je to perfektně ostré sklo i na plnou díru, což se o jejím největším konkurentovi – Distagon 35/1.4za, říct nedá, kupodivu. Sigmě jsem musel odpustit i pár drobností. Autofocus při videu je sice spolehlivý, ale třeba proti Distagonu 35/1.4, nebo výše zmíněnému Tamronu, není tak krásně plynulý, zkrátka tady je trochu cítit, že to není originál Sony sklo, ale zase to vynahrazuje to pohodlné manuální ostření…asi něco za něco. Že bude Sigma proti miniaturnímu Sonnárku velký a těžký hovádko bylo jasný a je to tak, ale to je fyzika, s tím se nic dělat nedá. Chtěl jsi 1.4, tak to máš se vším, co k tomu patří. A já si nestěžuju, zatím, uvidíme jak se to pronese při nějaké delší práci.

Tak to byl můj příběh docela velké změny v mém vybavení. Nic významného, taková věc, která dříve nebo později potkala, nebo potká každého fotografa. Naše tvorba se nějak vyvíjí postupem času a s tím jde ruku v ruce i volba techniky.Na závěr bych rád v několika bodech zhodnotil oba zmíněné objektivy, protože jste mi o to psali. Takže vážně jen to nejzajímavější a stručně…

 Proč koupit Tamron 28-75/2.8?
  •  je univerzální víc než si myslíš
  •  na svůj rozsah je krásně malý a lehký
  •  podle mě se kresbou vyrovná objektivům od Sony
  •  nepochybně má autofocus stejně skvělý jako vyšší řada skel od Sony, fakt to lítá
  • excelentní poměr cena / výkon 
  • záruka 5 let
  • utěsnění proti prachu a vlhkosti
Proč nekoupit Tamron 28-75/2.8?
  • je z plastu
  • je to 28mm, není to 24mm, škoda
  • stojí 22000 Kč, ale nic lepšího za ty prachy stejně nenajdeš
Proč koupit Sigma Art 35mm/1.4 pro sony E?
  • je to 1.4
  • stojí 22000 Kč (stejné sklo od Sony je za 46000kč)
  • je to solidní kus železa a skla
  • ostrá i na plnou díru
  • manuální ostření mechanicky
  • rychlý a přesný autofocus pro fotky
  • pěkný obal součástí
  • excelentní poměr cena / výkon hlavně pokud fotíte
  • záruka 4 roky
  • utěsnění proti prachu a vlhkosti
  Proč nekoupit Sigma Art 35mm/1.4 pro sony E? 
  • autofocus při videu není extraliga, má mouchy
  • autofocus při fotce možná lehce pomaleší než u origo Sony skel
  • těžký, mooc těžký, velký
 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (4 votes, average: 4,75 out of 5)
Loading...
Napsat komentář