Jak již titulek napovídá, něco se stalo, něco zásadního v mém pracovním workflow. Po opravdu dlouhé době opouštím značku Sony a to konkrétně v oblasti videa (u fotografie budu Sony dále věrný). Pod rukama mi prošly kamery standardu Video8, Video hi8, DV, DVCAM, XDCAM a pak samozřejmě mirrorless přístroje řady A6000 a Alpha 7. No a proč teď změna? Posledních pár let mám pocit, že Sony trochu zaspalo.

Sony vstávej, je rok 2019!

Když pominu ultraprofesionální kamery jako Venice, nebo FX9, které se vyplatí pouze velké produkci, nemá mi aktuálně Sony co nabídnout a je otázka jestli se to někdy změní. Na A7s III, která měla zamíchat kartami v segmentu fotoaparátů schopných natáčet video v “kinematografické” kvalitě, se stále čeká a skoro mám pocit, že už s ní Sony ani nepočítá. Pokud si nyní koupíte generačně nejmladší přístroj – a6700 a chcete s ním točit video, bohužel budete muset přijmout skutečnost, že z hlediska videozáznamu jde de facto o zastaralý přístroj. Proč? Neumí 4K! Žádný foťák od Sony dnes neumí plné 4K DCI, tedy 4096×2160 bodů, ale nabízí pouze tzv. UHD – 3840 x 2160 bodů. Zastaralý kodek XAVC-S při 100Mbps a chudých 8bit 4:2:0 také není v roce 2019 žádná sláva a pokud chcete dělat video profesionálně, tak vás bude docela dost limitovat. Netvrdím, že to je nepoužitelné, naopak, například ze Sony A7iii se dá vytáhnout krásný obraz, ale je s tím dost práce při natáčení a hlavně v postprodukci.

Co na to konkurence?

Smutnou zprávou pro nás, fanoušky Sony je fakt, že konkurence je již mnohem dál, alespoň pokud se podíváme na parametry na papíře, skutečnou použitelnost nemůžu hodnotit, protože jsem ty přístroje neměl v ruce. Hlavní předností konkurenčních fotoaparátů je hlavně záznam ve 4K/60p a 10bit kodek. A to se sakra hodí, pokud záběry dále zpracováváte. Na druhou stranu je potřeba říci, že téměř všichni mají stejně jako Sony, kodek založený na H264, nebo H265, což samo o sobě pro profesionála není žádná výhra – sice poměrně malá velikost souborů, ale enormní nároky na výkon střižny. Myslím, že jedinou výjimkou je Lumix GH5 a GH5s, který umí kodek ProRes a to je prostě jiný kafe. Poměrně slibně vypadá také novinka od Panasonicu – Lumix S1H, ale svou cenou, absencí široké nabídky levnějších objektivů a podle mě nevalnou kvalitou autofocusu, mi tento stroj – za peníze, které stojí – nějak nedává smysl.

Black Magic zásadně mění hru!

I tak je Sony fajn, jejich Alphy jsou spolehlivé, mají bezkonkurenční baterku, opravdu kompaktní rozměry a jsou univerzální – výborně fotí a obstojně natočíte jakékoliv video, navzdory všem negativům co jsem již napsal. Já jsem člověk, který hodně řeší kvalitu a rád si hraje s barvami a tak mě trochu frustrovalo, že s materiálem, který leze ze Sony nemůžu pracovat tak jak bych chtěl. Začal jsem pokukovat po alternativách. Velká kamera za čtvrt milionu se mi nevyplatí, foťák od jakéhokoliv výrobce měl pro natáčení videa vždy nějaké ALE, nějaký kompromis, který mě vrátil na začátek. Rozhodl jsem se tedy, že natáčet foťákem prostě už nechci a začal vybírat z profesionálních, ale dostupných videokamer. V úvahu připadala vlastně jen kamera od Black Magic Design – značka, kterou donedávna až na ultra profíky, nikdo moc neznal. Black Magic Design je společnost, kterou před mnoha lety založili v Americe sami filmaři a bylo to asi takhle: “Kamery které jsou na trhu jsou drahé a nevyhovují našim potřebám, tak si pojďme vyrobit vlastní”. Hezké že? Dnes je tato společnost lídrem v oblasti profesionální filmové techniky a softwaru. Nevyrábí foťáky, nevyrábí ledničky ani bezdrátová sluchátka, dokonce ani chytré telefony. Je to čistokrevná filmařská značka, která zhruba před rokem představila výrobek, jehož parametry byly dlouho snem nejen profesionálních filmařů. Je to malé, je to lehké, má to velký displej, podporu opravdu široké nabídky celkem levných objektivů, umí to natáčet ProRes i RAW (konkrétně geniální kodek BRAW)! Ačkoliv se to jmenuje Pocket, tak se to do kapsy ani náhodou nevejde 🙂 Ano vážení, řeč je o Black Magic Pocket Cinema Camera 4K (existuje i verze 6K). Není to dokonalá kamera, má spoustu nevýhod, které ještě rozeberu, ale leze z ní obraz doslova a do písmene v hollywoodské kvalitě. Zřejmě právě pro to, zhruba rok po uvedení, výrobce kamery nestíhá vyrábět a je jich nedostatek. Tak velký zájem je o Pocket.

Není všechno zlato, co se třpytí.

Asi teď máte chuť rovnou tuhle kameru koupit, ale pozor, není to přístroj pro každého. Pokud nemáte moc zkušeností, mohla by to být vaše noční můra. Proč? Kameru koupíte za nějakých 32.000 Kč včetně DPH. Sama o sobě je dle mého názoru bohužel nepoužitelná. Kromě objektivu budete potřebovat postavit celý rig, tedy systém držáků a napájení, protože s dodanou baterkou kamera vydrží natáčet asi tak 20 minut. Kamera v podstatě nemá automatiku, takže všechno včetně ostření děláte ručně. No a v neposlední řadě, jak už jsem psal, tahle kamera točí do RAWu, nebo ProRes a to sežere pěkných pár set gigabajtů, takže investice do diskového uložiště je jistá. Naopak ušetříte na licenci střihového softwaru, protože Black Magic ke svým kamerám dává zdarma, nebo v ceně – jak chcete, plnou verzi svého DaVinci Resolve Studio.

Závěr

Abych byl upřímný, když Pocket 4K kamera přišla, nadchla mě, ale zároveň zklamala – měla spoustu problémů, které znemožňovaly seriózní použití, všechny se podařilo vyřešit novým firmwarem a dodatečným příslušenstvím. Dlouho jsem také čekal na představení Sony A7s III, zatím jsem se nedočkal a popravdě, už ani nečekám, pochybuji, že Sony přinese něco zázračného…

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
Napsat komentář